Kolik vody odteče

V rámci tohoto projektu budeme měřit množství vody, kterou spotřebujeme na různé úkony, ať už ve škole nebo doma. Je nutné si uvědomit, že voda je jednou ze základních podmínek života a je proto nutné, abychom s ní neplýtvali. Bude proto zajímavé zjišťovat, kolik vody odteče např. při mytí rukou, splachování, sprchování či čištění zubů... Významnou roli dnes hraje i cena vodného a stočného, takže pokud někoho neosloví ekologické důvody, nad těmi ekonomickými se jistě pozastaví většina z nás.

V říjnu žáci sledovali spotřebu vody v rodině při různých činnostech. Výsledky byly v průměru podobné. V dalším měsíci budou žáci propočítávat spotřebu na den a měsíc.

 Maruska-1-001

Maruska-4-001Maruska-3-001Maruska-2-001

Maruska-5-001Maruska-6-001Maruska-7-001

V listopadu v hodinách matematiky jsem propočítávali s pomocí učitele spotřebu vody na jeden den na osobu a na měsíce. Převedeno na počet PET 1,5l lahví.

Z výsledků třídy jsme vypočítali průměrnou spotřebu vody:

1 osoba         1 den=44,5l       1 měsíc=1334l

PET 1,5l        1 den=30 PET     1 měsíc=889 PET

V prosinci se zaměříme na dobu největší spotřeby a nejmenší spotřeby v roce.

V prosinci jsme v prvouce zkoumali, ve které roční době je asi spotřeba vody větší. Došli jsme k létu - více se pije, více se myjeme (jsme spocení, ušpinění), koupeme se v bazénu.

V lednu jsme se věnovali porovnání financí:

1m3 = cca 80 Kč (voda v domácnostech)

1 PET 1,5l = cca 10 Kč

spotřeba za 1 den 44,5l = cca 4 Kč

spotřeba za 1 den 30 PET = 300 Kč

spotřeba za 1 měsíc je cca 1 334 l = cca 130 Kč

spotřeba za 1 měsíc 889 PET = 8 890 Kč

Pokud bychom tedy místo vody z vodovodu používali vodu balenou, vyšlo by nás to několinásobně dráž.

 P1000078

V únoru jsme se věnovali tématu šetření vodou. Zde je několik námětů, jak ušetřit:

  • zavíráme kohoutky, dovíráme je, aby nekapaly
  • sprchujeme se
  • vodu nevyléváme - dají se s ní zalévat květiny
  • využíváme dešťové vody
  • instalace úsporných perlátorů

 P1000074 P1000076

V březnu jsme si povídali o tom, jak to vypadá na poušti, kde je voda vzácná a také drahá.

Sahara1

V závěru našeho projektu si žáci na globusu ukázali poměr vody a pevniny. Ale mořská voda je slanohořká a nedá se pít, vysušuje tělo a proto ztroskotanci zemřeli mnohdy žízní.

Možná bude jednou platit "Voda nad zlato" tak, jako v pohádce Sůl nad zlato.

Voda-nad-zlato2-4defdb7b38e31_650x4221 Voda-nad-zlato1

Kontakty

ŠKOLA  OTEVŘENA

PO-PÁ  8hod. - 14hod.

Nejlépe po tel.domluvě

T +420 415 722 512

W www.zsmecholupy.cz

E cirova@zsmecholupy.cz

obec Měcholupy

www.mecholupy-sc.cz

projekt COMENIUS

http://amazingbook.serbis.fr/

Sdílejte s námi