Mezinárodní den Ekoškol

Narodni-tyden-ekoskol_titulka

Školy zapojené do mezinárodního programu Ekoškola oslaví jako každý rok v prvním listopadovém týdnu svůj den. 

Být zapojen v největším vzdělávacím programu na světě vedoucím školy k udržitelnému životu a zlepšování životního prostředí tak klade na žáky a učitele nemalé nároky.

Děti společně s učiteli zjišťují silné a slabé stránky školy a na základě svých zjištění plánují kroky k efektivním změnám, jejichž dopad na zlepšení životního prostředí školy mohou samy pozorovat/vidět.  Učí se komunikovat, spolupracovat, řešit problémy a také dosahovat společných vizí a hodnot, které si stanoví.  Program Ekoškola tak zlepšuje svět kolem nás a zároveň u dětí rozvíjí schopnost vytyčit si cíl a naplánovat a realizovat cestu k jeho splnění.   Dodává jim odvahu přijímat výzvy vedoucí k reálným změnám a vytváří z dětí aktivní občany.

Ti nejúspěšnější se pak mohou pyšnit mezinárodním titulem Ekoškola symbolizovaným zelenou vlajkou. V České republice je těchto škol dokonce 167. A všechny tyto školy a desítky dalších, které jsou zapojené v programu, společně slaví svůj svátek po celý týden od 5. do 9. listopadu 2018.

Naše škola se tímto titulem pyšní již osm let. I z toho důvodu bylo téma Ekoškola zařazeno do připravovaného školního kalendáře, který mapuje historické mezníky naší školy.

Srpen

72 hodin

25. 10. jsme s žáky naší školy zapoli do projektu 72 hodin. Ten
dětem a mládeži umožňuje společně uskutečňovat dobrovolnické projekty, které pomohou zlepšit prostředí, ve kterém žijeme. My  jsme se zaměřili na rozšíření zeleně
v okolí školy a zároveň jsme se postarali o úklid. Zasadili jsme společně několik nových stromů např. jinan dvoulaločný, jeřáb, moruši bílou či kaštanovník jedlý. 

26. 10. jsme s paní starostkou Bc. Doris Černíkovou DiS zasadili také lípu, náš národní strom, jako
připomenutí 100. výročí od vzniku samostatného Československa.

Dsc00620-kopie-2Dsc00628-kopie-kopie

Img_20181026_101048-kopie-kopieImg_20181026_101858_1-kopie-2

Ukliďme Česko

Ukliďme  Česko už je pravidelnou akcí, do které se zapojujeme. Vždy se zaměřujeme na úklid okolí naší školy a obce Měcholupy. I letos jsme nasbírali velké množství odpadu, který jsme odevzdali na sběrový dvůr obce Měcholupy.

Img_20180914_103124

Img_20180914_115718_1

Titul Ekoškola

 Ve školním roce 2017/2018 jsme již po 4. obhájili titul EKOŠKOLA, jenž můžeme užívat další 4 roky. Titul jsme přebírali v Senátu Parlamentu České republiky.

 Ekokola-praha-2018

SBĚR

KONEC SOUTĚŽE VE SBĚRU O DVOUDENNÍ VÝLET.

V letošním školním roce se zapojilo do sběrové soutěže opravdu mnoho sběračů.

Kdo patří mezi NEJPILNĚJŠÍ SBĚRAČE a pojede na KRÁSNÝ DVOUDENNÍ VÝLET, najdete v následující tabulce.

CELÁ JMÉNA jsou uvedena na EKONÁSTĚNCE ve škole.

1.

R.   H. - (8. tř.)

27297

2.   – 3.

E.   S. - (5. tř.)

16407

 

J.   S. - (7. tř.)

   16407   

4.

A.   H. - (6. tř.)

12700

5.

P.   M. - (1. tř.)

9770

6.

A.   R. - (9. tř.)

9039

7.

M.   B. - (5. tř.)

7463

8.

J.   M. - (2. tř.)

7176

9.

E.   M. - (3. tř.)

7054

10.

E.   J. - (6. tř.)

6750

11.

R.   Č. - (3. tř.)

6665

12.

A.   K. - (3. tř.)

6183

13.

J.   P. - (5. tř.)

6060

14.

S.   Š. - (1. tř.)

5930

15.

R.   S. -  (2. tř.)

5590

16.

E.   V. Š. – (5. tř.)

5557

17.

J.   T. - (3. tř.)

5335

18.

M.   S. - (7. tř.)

5070

19.

A.   P. - (2. tř.)

4898

20.

Z.   P. - (3. tř.)

4869

21.

T.   S. - (3. tř.)

4840

22.

M.   T. - (7. tř.)

4810

23.

V.   Š. - (3. tř.)

4605

24.

B.   P. - (3. tř.)

4509

25.

Š.   K. - (3. tř.)

4503

26.

Z.   K. - (3. tř.)

4503

27.

M.   Ř. - (5. tř.)

4435

28.

A.   P. - (8. tř.)

3900

29.

M.   K. - (1. tř.)

3695

30.

L.   V. - (3. tř.)

3603

31.

E. D. - (2. tř.)

3425

32.

A. H. - (6. tř.)

2750

33.

E. H. - (6. tř.)

2750

34.

P. J. - (6. tř.)

2650

35.

M. Č. - (7. tř.)

2445

36.

D. K. - (2. tř.)

1933

37.

Z. S. - (4. tř.)

1923

38.

L. S. - (2. tř.)

1907

39.

J. K. - (1. tř.)

1866

40.

S. B.  - (8. tř.)

1450

Nevíš-li co jsem, zkus mě magnetem

Img_20180411_094516

Ukliďme si Česko

Img_20180406_092118

Img_20180406_094256

Img_20180406_101847

Img_20180406_104958

Img_20180406_105035

QUEST

Členové Ekoparlamentu se zúčastnili motivačního semináře v TEREZE

1logo-tajny-zivot-mesta

 

Že nevíte, co je to QUEST? Tak to žáci ZŠ Měcholupy už vědí.

Quest je hra, při které se vydáte na cestu ve vybrané lokalitě. Pomocí jednoduché mapky a rýmovaných nápověd, projdete zajímavou trasou, která Vám prozradí tajenku.

 2-foto-u-terezy 

Náš Ekoparlament se zúčastnil motivačního semináře v Praze, které si pro něj připravilo sdružení TEREZA. Žáci se seznámili s tvorbou Questu a jeden si dokonce vyzkoušeli na vlastní kůži přímo v ulicích Prahy.

A co bude dál?

S Ekoparlamentem ZŠ Měcholupy vyrazíme do přírody, promyslíme stanoviště, vytvoříme jednoduchou orientační mapu. Poté sestavíme úkoly a to vše ve verších! Odměnou pro pátrače bude příjemná procházka a nakonec tajenka s pokladem.

Co bude v POKLADU uschováno? Nechte se překvapit  a těšte se v květnu na QUEST, který pro veřejnost žáci ZŠ Měcholupy připraví.

smileTĚŠÍME SE NA VŠECHNY ZVÍDAVÉ PÁTRAČE smile

3-loga-tereza-actaea-veolia 

 

 

Přeměna odpadů na zdroje

Přihlásili jsme se do soutěže "Přeměna odpadů na zdroje", kterou vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Třeba zabodujeme s naším stojanem na drobné předměty, který vyráběli žáci v rámci školního kroužku Tvořílci.

Img_20180323_135619Img-20180326-wa0000

Img_20180323_140327Img_20180323_134421

Img_20180323_140606

Nové nálepky upozorňující na šetření elektřinou a vodou

Img_20180212_090311

Img_20180212_090459

Img_20180212_090631

Máme nově zpracované ekonástěnky

Mala-ekonastenka

Velka-ekonastenka-cela

RECYKLOHRANÍ

Recyklohraní

V rámci druhého úkolu z Recyklohraní jsme v Měcholupech pátrali po červených kontejnerech Asekol. Tyto kontejnery máme v Měcholupech dva. Jeden je přímo u nás u školy (ulice Holedečská) a druhý kousek od návsi (ulice U Paneláku). Další místa, kde můžeme odevzdávat elektroodpad je naše škola či sběrný dvůr. Sběrný dvůr se nachází v bývalých dílnách školního statku. Je otevřen v pondělí 15.00 – 18. 00 a v sobotu 9.00 – 11.00.

 1-st-bonusovy-ukol-mapa1-st-ukol-foto-21-st-ukol-foto2-st-mapaImg_20180117_110237Img_20180124_110250_resized_20180126_084847877Img_20180124_110304_resized_20180126_084849741Img_20180124_110316_resized_20180126_084850375Img_20180124_110406_resized_20180126_084848493

Odra

 Kdo v letošním roce pojede na                                                                     

VÝLET K PRAMENI ŘEKY ODRY ?                     

PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ VE SBĚRU  s celými jmény najdete na  EKONÁSTĚNCE

 

1.

R. H.             (8. třída)

22 997

2. – 3.

E.   Sch.         (5. třída)

11 490

 

J.   Sch.          (7. třída)

11 490

4.

A. H.            (6. třída)

9 450

5.

A. R.            (9. třída)

6 940

6.

E. J.                (6. třída)

5 950

7.

M. S.            (7. třída)

5 070

8.

E. V. Š.           (5. třída)

5 027

9.

M. B.              (5. třída)

4 196

10.

A. K.               (3. třída)

4 180

11.

M. T.              (7. třída)

3 760

12.

R. Č.               (3. třída)

3 525

13.

L. S.               (3. třída)

3 382

14.

M. K.             (3. třída)

3 344

15.

M. Ř.             (5. třída)

2 310

16.

E. D.              (2. třída)

2 045

17.

R. S.               (2. třída)

1 725

18.

P. M.             (1. třída)

1 660

19.

P. J.               (7. třída)

1 438

20.

L. S.             (2. třída)

1 226

21.

A. P.              (8. třída)

1 220

22. – 25.

J. K.               (1. třída)

1 050

 

M. K.             (1. třída)

1 050

 

V. Š.               (3. třída)

1 050

 

F. Z.               (7. třída)

1 050

26.

F. H.              (5. třída)

975

27.

J. T.               (3. třída)

910

28.

A. P.              (2. třída)

677

29.

E. M.             (3. třída)

511

30.

N. B.              (8. třída)

458

Spolužáci žížaláci

Spolužáci žížaláci

Žížalí vermikompostér jsme založili uprostřed října. Malé žížalky jsme si objednali a dorazily v malé krabičce. Z počátku jsme bojovali s tím, že nám zakořenilo jídlo, které jsme žížalám dali, protože jsme do vermikompostéru přidali dužinu a semínka z dýní. Po zkoušení a bádání jsme přišli na správnou cestu. Také se nám rozmnožily mušky. Zjistili jsme kolik a jak často vlhčit, kolik dávat potravy a čajových sáčků. Jsou určeni hlavní pečovatelé, ale podílí se s radostí celá třetí třída. Stále získáváme nové poznatky a učíme se. Nesmíme jim dávat moc jídla, mít moc vlhkou zeminu, poté kompostér zapáchá.

Stále získáváme nové poznatky a těšíme se na to, jak nám budou dělat radost květiny, které zalijeme žížalím čajem.

 Zizaly1Zizaly2Zizaly-3Zizaly-4

Den EKOŠKOL

Den Ekoškol

 V úterý 7. 11. 2017 se naše škola zapojila do projektového „Dne Ekoškol“, při němž Ekoparlament připravil program pro celou školu.

Program navazoval na skutečnost, že někteří naši žáci při cestě do školy vyhazují obaly od svačin nejen do odpadkových košů, ale bohužel i mimo ně. Stížnost ze strany paní starostky na nepořádek na zastávce autobusu byla pro Ekoparlament podnětem k okamžitému řešení této situace. Ekoparlament nejprve na schůzce zjišťoval příčiny nepořádku a po diskusi o problému zjistil, že by příčinou nepořádku mohl být nedostatek odpadkových košů v městysu.

Proto jsme se na projektový „Den Ekoškol“ vydali monitorovat po v ulicích všechny odpadkové koše, kontejnery na tříděný odpad i odpad komunální. Žáci od první do deváté třídy vše zakreslovali do připravené mapy.

Následující den svolal Ekoparlament schůzku, na níž žáci vyhodnotili situaci v městysu a následně navrhli umístění 3 nových košů. V současné době připravují žádost pro paní starostku a s napětím budou čekat na odpověď.

Y332Y333

Y334Y335Y336

Y337

Bivakování ve škole

Nový EKOPARLAMENT nocoval ve škole. Počasí nám bohužel nedovolilo žádné venkovní aktivity. To nás však nezastavilo, abychom si náš společný bivak užili. 

Co byl náš program?

  • Seznámení členů ekoparlamentu
  • „V čem jsem dobrý/á?“
  • Seznamovací hry
  • O programu Ekoškola
  • 7 kroků ekoškoly
  • Vymýšlení nových rolí „ekoparlamenťáků“
  • Rozdělení rolí
  • Hra rozvíjející komunikaci a spolupráci
  • Pravidla ekoparlamentu
  • Závody ve spacácích, hra „Aktivity“, hra Na schovávanou…
  • Zhodnocení práce Ekotýmu za loňský rok
  • Zhodnocení akce „Ukliďme si Česko“
  • Prodiskutování aktuálního problému nepořádku ve vesnici (autobusové zastávky)

Y256Y257

Y258Y259

Ekoparlament

Ekotým a Žákovský parlament bude jeden tým

Od září příštího roku se chystá  sloučení  Ekotýmu a Parlamentu. Budeme EKOPARLAMENT J.Práce nás v příštím roce čeká mnoho, protože budeme opět obhajovat titul  Ekoškola  čeká nás audit.

                                                          Ekotým a Parlamenťáci

Q997

Tajný život města

Q841

Žáci ZŠ Měcholupy se stali badateli v rámci projektu Tajný život města. Pomocí aplikace Pl@ntNet objevují rostlinné druhy vyskytující se v jejich okolí a zažívají badatelsky orientované vyučování. Během bádání využívají tablety a mobilní telefony, které jsou dnes již nedílnou součástí života.

 Co je aplikace Pl@ntNet?

Jde o aplikaci, která pomáhá identifikovat druhy rostlin z fotografií. Aplikace je zcela bezplatná a lze ji stáhnout na mobilní telefony nebo tablety (s operačním systémem Android nebo iOS). Více informací získáte www.tajnyzivotmesta.cz.

Bádejte s námi

Q842Q843

Q840Q847

Q844Q845

Q846Q848

ZOOM DĚTI V POHYBU

ZOOM DĚTI V POHYBU

 Naše škola se zapojila do celoevropské kampaně ZOOM – Děti v pohybu, která oslovuje děti i jejich rodiče a snaží se je motivovat k častějšímu využívání zdravějších a prostředí šetrnějších druhů dopravy. Za každou cestu do školy nebo ze školy uskutečněnou pěšky, na kole, na skejtu, in-line bruslích nebo veřejnou dopravou získá dítě jednu zelenou stopu. Ty během týdne aktivit postupně přibývají buď v záznamových albech dětí nebo na třídních nástěnkách.

Během našeho týdne aktivit se žáci zamýšleli nad klady a zápory jednotlivých způsobů dopravy. Porovnávali cestu do školy dnes s cestou svých prarodičů, dozvídali se o způsobu dopravy dětí z různých koutů světa. Zkoumali skleníkový efekt, měřili kolonu aut na našem parkovišti, vydali se na poslechovou procházku či plánovali ekologický výlet.

Q956Q957

Q958Q959

Q960Q961

Q962

Global Action Day 2015

ZŠ Měcholupy se zapojila do kampaně Global Action Day 2015

   Žáci ZŠ Měcholupy se dne 6.11.16 s dalšími tisíci školami na světě zapojili do kampaně  Global Action Day 2015 (Světový den Ekoškol 2015). Kampaň, která v rámci tohoto dne  proběhla měla za úkol ukázat, že je třeba chránit životní prostředí u nás i na celém světě. Ekotým pozval na oslavu ZŠ Třebenice, která se též chlubí titulem Ekoškola, a tak si žáci i koordinátoři Ekotýmu předávali své poznatky a zkušenosti. Během celého  projektového dne s názvem "Voda a její vlastnosti" žáci pracovali  na chemických pokusech s vodou, vařili v Ekokuchyni a vytvářeli portfólia o vodě. Členové Ekotýmu ze ZŠ Třebenice si též prohlédli naši školu i areál okolí budovy. Obdivovali Botanickou zahradu, kompostéry i mlýnské kolo.

   Celý den se vydařil a my jsme rádi, že jsme podpořili tuto kampaň.

                                     Ekotým ZŠ Měcholupy

Ay339_2Ay335_3

Ay340_2Ay341_2

Ay335_4Ay336_3

72 hodin

Co je cílem projektu

Cílem 72 hodin je zapojit co nejvíce mladých lidí a ukázat jim, že stačí málo, aby společně dokázali mnoho! Přesvědčit je, že jsou sami schopní změnit věci, které se jim nelíbí. Naučit je spolupracovat a víc vnímat svět kolem sebe. Díky pořádání jednotlivých projektů také posílit vztahy v místních komunitách a vytvořit hodnoty a zajímavé podněty pro smysluplné trávení volného času. Dále také navázat partnerství s místními radnicemi a podnikateli v obcích.

Náš projekt:   Ve čtvrtek 8. října 2015 od 13.00 - 15.00 hodin

Úprava botanické zahrady školy

V rámci projektu budou upraveny prostory areálu školní botanické zahrady, především v oblasti jezírka, školního lesa a rosaria školy. Prostory jsou trvale přístupné široké veřejnosti a úpravy přeipějí k zlepšení orientace v areálu a zajištění revitalizace osazených porostů, rostlin, bylin, keřů a stromů. Bude vyčištěno okolí

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

FOTOGRAFIE Z AKCE

Pa080301_2

Pa080287_2

Pa080337_2

Pa080353_2

Pa080339

Pa080343_2

Pa080355_2

Zasaďme strom pro udržitelnou budoucnost

Zasaďme strom pro udržitelnou budoucnost

Dsc02459

Dsc02492

Dsc02464

Dsc02504

Na 21. září připadá celosvětový den míru. Zveme všechny školy, aby v tento den zasadily strom!

"Strom je pro nás symbol. Především nám připomíná význam přírody a její ochrany. Zároveň symbolizuje spolupráci mezi školami napříč celým světem", dočteme se na mezinárodním webu Lesa ve škole. Připojte se k tisícům škol z celého světa, které budou 21. září sázet stromy pro mír!

Banner_english_10th_anniversary

10 let EKOŠKOL V ČR

Ekoskola-2015Naše škola se připojuje k oslavám 10ti let EKOŠKOL, programem 5.6.2015

P6050069

P6050072

OBHÁJILI JSME TITUL - červen 2014

V NÁROČNÉM AUDITU NAŠE ŠKOLA JIŽ POTŘETÍ OBHÁJILA ČESTNÝ TITUL

E K O Š K O L A

Dsc09675

Is

děkujeme všem žákům, zaměstnancům a zřizovateli školy, 

Obci Měcholupy

vedení školy

Koordinátorem projektu pro Českou republiku je Sdružení TEREZA

Od června 2010 jsme EKOŠKOLA

261113_202003355940_1418116939_n_2

Naše škola obstála ve složitém auditu a na základě dlohodobě dosahovaných vynikajících výsledků v oblasti ekologie jsme obdrželi čestný titul EKOŠKOLA. Opravňuje nás to užívat loga a vlajky Ekoškola.

 Ekoškola (Eco-Schools) je mezinárodní program v rámci kterého žáci:

- zakládají celoškolní pracovní tým

- poznávají a učí se o environmentálních tématech

- usilují o minimalizaci a třídění odpadů, úspory energie či vody a zlepšení životního prostředí školy a jejího okolí

- vytvářejí vlastní Ekokodex

- analyzují současnou situaci na škole v uvedených oblastech

- navrhují zlepšení, která se snaží posléze naplnit

 Program je určen pro celou školu, vede ke spolupráci žáků, učitelů, vedení školy i místní komunity.

 Cíle Ekoškoly

Hlavní cíl programu: Žáci snižují ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšují prostředí ve škole i jejím okolí.

Dílčí cíle - Znalosti:

Žák porozumí vybraným problémům životního prostředí v oblastech energie, vody, odpadů, prostředí školy, klimatických změn, dopravy a spotřebitelství, jejich důsledkům a příčinám a vztahu k němu samotnému.

 Dovednosti:

Při řešení těchto problémů žáci v týmu uplatňují postup: analýza stavu školy, plánování zlepšení současného stavu, realizace navržených opatření, vyhodnocení funkčnosti a efektivity změn. Žáci informují o výsledcích své práce celou školu a šíří informace o ekologizaci školy navenek (do obce apod.)

 Postoje a jednání:

Žáci jsou přesvědčeni o tom, že má smysl tyto problémy řešit, mohou je ovlivnit a do řešení se zapojit. Žáci považují školu za místo, které chtějí měnit, aby bylo příjemné a ekologičtější. Žáci svým každodenním chováním naplňují ekologizační opatření ve škole.

Žáci prezentací svých úspěchů v ekologizaci školy motivují a inspirují ostatní (rodiče, veřejnost).